Časté otázky ke škole DAR
Co je svobodná škola?
Vychází z pojetí, že člověk (dítě) se nejlépe učí prostřednictvím činností, které si sám vybral, na které má v daném momentu chuť, chce je dělat. Ve svobodné škole si průvodci všímají zájmů jednotlivých dětí a podporují jejich rozvoj, pokud děti sami chtějí. Spousta věcí se dá naučit tím, že děti například něco tvoří (chtějí si napsat knížku, komiks), anebo něco řeší (hrají hru, která potřebuje aritmetiku a podobně). Aby se člověk mohl učit, musí se cítit bezpečně. Nemůže být v ohrožení, zahanbení. Jednáme s dětmi s respektem a laskavě.
Jste zapsaní v rejstříku MŠMT?
Děti, které chodí do DARu na denní docházku, jsou typicky zapsané do rejstříkové svobodné školy Arktur. Fungujeme jako jejich komunitní škola / terénní pracoviště. V DARu jsou ale možné i jiné formy docházky, např. pro domškoláky, kteří mají kmenovou školu jinde.
Jste soukromá škola? Jak vysoké je školné?
Ano, jsme soukromá škola. Školné se liší podle typu docházky a najdete ho na titulní straně.
Máte první i druhý stupeň? Lze chodit na méně dnů v týdnu? Máte družinu?
Ano, přijímáme děti ve věku 5-14 let. Škola funguje pondělí-čtvrtek. Lze chodit méně dnů. Specifickou školní družinu nemáme - škola se zavírá v 16 hodin.
Jak vypadají školní dny? Jak se dozvím, co dítě ve škole dělá?
Ráno probíhá společný kruh. Průvodci seznámí děti s nabídkami na daný den. Je vítáno, pokud děti přijdou se svým nápadem nebo nabídkou činnosti. Den typicky zahrnuje pobyt venku za každého počasí, hraní her, tvoření, zkoumání nečeho v přirodě, práce s edukativními pomůckami. Jednou týdně posíláme komentovanou fotogalerii "Co se stalo tento týden"
Jak funguje hodnocení?
Vycházíme ze sebehodnocení dětí. Děti mají možnost tvořit si vlastní portfolio a mapovat v něm své pokroky. Když má dítě zájem o vnější hodnocení, dostane ho. Výstupy jsou nastavené tak volně, jak umožňuje RVP. Hodnocení dětí na domácím vzdělávání je na rodičích.
Co je míněno pojmem "sebeřízení"?
Self-direction - učit děti vnímat, co je v nich v tomto momentu živé. Co je pro ně důležité. Čím se chtějí zabývat. Kam chtějí směřovat, kým chtějí být. Je to celoživotní proces. Pokud se na něj klade důraz ve školních letech, člověk si navykne, že je důležité se poznávat - vnímat svoje potřeby a hledat cesty k jejich uspokojení. Vede to k vyšší životní spokojenosti.
Jak podporujete vztahy?
Několika způsoby. Průvodci slouží jako vzor respektujícího přístupu, nenásilné komunikace. Máme ranní kruhy, kde se učíme komunikovat a vzájemně se poznávat. Máme středeční sněm, kde se vyjednávají pravidla a konsensus fungování škole tak, aby dobré vztahy nic nenarušovalo. Důležitým pilířem školy je pomáhat dětem zpracovávat emočně náročnější situace a budovat důvěru.
Jak fungují expediční dny?
Vyrážíme ráno z Brna. Za pěkného počasí podnikáme větší výpravy do přírody. Součástí výletu bývá hraní her a zkoumání přírody. Příklad: vyrazili jsme do Moravského Krasu. V obci Rudice jsme si prohlédli muzeum s větrným mlýnem. Pak jsme šli do kaolínového lomu a hráli si a tvořili s různobarevnými písky. Našli jsme geocache a během cesty zpět na autobus hráli všelijaké hry.
Můžou k vám rodiče?
Ano. Při adaptaci menších dětí je to dokonce výhoda. Dokud se dítě necítí samo v pohodě, nemůže se uvolnit a ponořit do hry a učení. Jsme zároveň komunitní škola - jsme rádi, pokud se děti učí a inspirují od více lidí. Pokud chcete s dětmi něco dělat, například něco umíte a chcete jim to zprostředkovat, rádi se s vámi domluvíme.
Jak probíhá přijímání dětí?
Kontaktujte nás. Přijďte se s dítětem podívat. Zjistíme, zda se vaše představy o vzdělávání a nabídka školy shodují. Pak se domluvíme na přestupu z vaší školy.